Projectomschrijving

Hielkema Reizen heeft de vloot uitgebreid met een derde bus: een gloednieuwe Mercedes Benz Tourismo 17 RHD. Een investering van bijna drie ton, noodzakelijk geworden vanwege de toename van opdrachten van organisatoren van reizen en club- en bedrijfsuitjes.

Hielkema rijdt steeds vaker op het buitenland, onder andere voor zeilrederijen die jeugd van Duitse scholen naar de havens rond het IJsselmeer laat brengen. Na de meerdaagse zeilcruise brengt Hielkema ze ook weer thuis.

Bus biedt meer dan vliegtuig
Maar liefst 63 passagiers kunnen er in de vol luxe en veiligheid gestouwde touringcar. Iedere zitplaats heeft een verstelbare rug- en armleuning, een veiligheidsgordel, een klaptaf, ledverlichting, een voetensteun, zicht op TV-schermen aan het plafond en laadpunten voor smartphones en tablets. De stoelen kunnen ook zijdelings versteld worden, wat bijvoorbeeld niet mogelijk is in een vliegtuig. Het uitzicht naar buiten is panoramisch en vrij van hinderlijke schitteringen door speciaal zonwerend glas dat vanaf buiten gezien heel donker is. Maar van binnenuit heeft de passagier een kleurrijke kijk op voorbijkomend landschap en stedenschoon. Ook dat biedt een vliegtuig niet. Verder heeft de bus een toiletunit en een keukenblok. Voor de ideale reistemperatuur zorgt een automatische airco. De acht versnellingen zijn geautomatiseerd; dat betekent zeer relaxed rijden voor de chauffeur en zijn passagiers.

Veiligheid
De bus kan door twee chauffeurs worden gereden; er is voor de tweede bestuurder een slaapcabine. De bestuurder wordt al rijdend ondersteund door de nieuwste voertuigtechniek, zoals AEBS, een continu actief, zeer geavanceerd noodremsysteem dat door middel van radar de afstand tot de voorligger registreert. Mocht de afstand te klein worden in relatie tot de gereden snelheid, bijvoorbeeld in het geval van een plots voor de bus ontstaande file, dan treedt de noodrem automatisch in werking om een aanrijding te voorkomen of de botskracht tot een minimum te beperken.

De chauffeur wordt voortdurend bij de les gehouden door een spoorassistent: mocht hij, om wat voor reden ook, de doorgetrokken rijstrooksignalering overschrijden, dan wordt hij daarop subtiel gewezen via trillingen in de chauffeursstoel. Het achteruitrijden is vergemakkelijkt door een camera. Ook de tweede toegangsdeur is in beeld bij de chauffeur dankzij een camera.

Ook al behoort de bus tot een van de veiligste voertuigen ter wereld en al is het risico op ongevallen bij busreizen uiterst klein, een ongeval kan altijd gebeuren. Mercedes-Benz heeft ervoor gezorgd dat de gevolgen van een ongeval zo beperkt mogelijk blijven. Zo is bijvoorbeeld de robuustheid van het koetswerk van Hielkema’s Tourismo — met een roll-over constructie — een belangrijke factor voor zijn hoge passieve veiligheid. De bus is voorzien van scheidingswanden, houdstangen en speciale stoelen, die de energie bij een aanrijding of een koprol absorberen. Al met al een levensbelangrijke bescherming voor de inzittenden.

De drieassige touringcar — de derde as stuur altijd mee — is een bus met power: 430 pk/315 kW. De stille motor voldoet aan de strengste milieueisen: Euro 6. Dat staat voor een lagere uitstoot van roetdeeltjes en stikstofoxiden. De actieradius van de bus is 3.000 km op één tank diesel.